قصه هایم قصه های رفته از یاد است...

مسمط
نظرات ()

بر وبگردان گرام پوشیده نیست که سیر در اشعار پارسی و تازی زمانی

شاعرانه میگردد که آشنایی کافی با آرایه ها و فنون شعری داشته باشند.

از این رو بر آن شدیم که همسو با ارائه اشعار، لطایف شعری یا هنرهای

شاعری را مد نظر قرار دهیم.

 

تسمیط که در شعر پارسی بدان مسمّط گفته می شود، اقسام مختلفی دارد. شاید بتوان تمام اقسام را در کلمه «قافیه اصلی و فرعی» مندرج ساخت، که این پدیده می تواند در یک بیت یا بیشتر رخ دهد.


مثل این شعر معروف مولوی:

بی تو نه زندگی خوشم، بی تو نه مردگی خوشم

سر زغم تو چون کشم، بی تو به سر نمی شود

 

بی تو اگر به سر شدی، زیر جهان زبر شدی

باغ ارم سقر شدی، بی تو به سر نمی شود


در هر بند از شعر مسمّط اگر هر مصراع تنها یک قافیه فرعی یا اصلی داشته باشد (نه مانند شعر بالا) بر حسب مجموع مصراع های فرعی و اصلی نامگذاری می شود: مثلث، مربع، مخمّس و مسدّس.

حال که با معنای تسمیط آشنا شدید، باید گفت یکی از هنرنمایی های شعرا آن است که شعر شاعر دیگری را مورد تخمیس قرار دهند. به این نحو که بر هر بیت آن سه مصراع با قافیه مصراع اول آن بیت اضافه کنند.

در این فرایند وقتی موفق شمرده می شوند که ارتباط معنایی سروده های خود را با شعر اصل ، حفظ کنند.





:: برچسب‌ها: زیبایی های شعر پارسی
نویسنده : استاد جعفری
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/٢٤
زمان : ۱:٤٧ ‎ب.ظ


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.