قصه هایم قصه های رفته از یاد است...

گفته بودی که چرا محو تماشای منی...
نظرات ()

یک دوبیت از "فریدون مشیری":

 

 

بابت ناهماهنگیِ برخی از جزئیات تصویر با ما فی الضمیر ما، عذرخواهی می کنم




:: برچسب‌ها: فریدون مشیری
نویسنده : علی مویدی
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/٢٩
زمان : ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ
تسمیط (تخمیس)
نظرات ()

مرحوم شیخ جابر کاظمی تمام قصیده هفتصد بیتی مرحوم ازری را

_که قسمتی از آن پیش از این تقدیم شد_

تخمیس نموده که هم اینک برخی از رشته هاى آن‌ پیش روی شماست:

 

 

     

     کم خطوبٍ للدّهر لا تتجلّی                و ذنوبٍ عن نَهجها النُسکَ ضلاّ

إن عَدَت فضل من دنی فتدلّی                   کیف یرجی الخلاص منهنّ إلاّ

بذمامٍ من سیّد الرُسل طاها

مشاهده می کنید که در بیت اصل، حرف قافیه : «هاء» بوده و «لا» در آخر مصراع اول

نقشی در قافیه نداشته است. اما شاعر دوم همین حرف را قافیه فرعی قرار میدهد

و سه مصراع دیگر با آن قافیه می سراید.

مضمون این سه مصراع نیز کاملاً با بیت اصل هماهنگ است:

چه بازی های پنهانی که روزگار با ما دارد و چه گناهانی که ما را از راه دور ساخته

چه بسا گناهان ما از فضایل آنکه به قاب قوسین رسید بیشتر باشد

چگونه می توان از اینها خلاصی یافت مگر با عنایت سرور پیغامبران: طاها

 

لیس یعدو فعلُ الوری ناظریه             مفردٌ جمعُها عِیالٌ علیه

          عَلَمٌ عودُ کلِّ علمٍ إلیه           مصدرُ العلم لیس إلاّ لَدَیه

خبرُ الکائنات مِن مبتداها

در این بند نه تنها مناسبت معنایی مورد توجه بوده، بلکه شاعر دوم در سروده ی خود

از همان آرایه استفاده کرده که شاعر اول. و آن استفاده از اصطلاحات نحوی از قبیل فعل،

تعدی، مفرد، جمع، علم، عود، مصدر، خبر و مبتدا است:

فعل مردمان از چشمان او دور نیست او مفردی است که تمام جمعها بر خوان اویند

او نمادی است که هر علمی بازگشت به او دارد بلکه ریشه تمام علوم در نزد اوست

بلی، تمام کائنات خبری از آن مبتدا هستند.

 




:: برچسب‌ها: الشعر العربی, رباعی (آیینی)
نویسنده : استاد جعفری
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/٢٧
زمان : ٩:٢٥ ‎ق.ظ
مسمط
نظرات ()

بر وبگردان گرام پوشیده نیست که سیر در اشعار پارسی و تازی زمانی

شاعرانه میگردد که آشنایی کافی با آرایه ها و فنون شعری داشته باشند.

از این رو بر آن شدیم که همسو با ارائه اشعار، لطایف شعری یا هنرهای

شاعری را مد نظر قرار دهیم.

 

تسمیط که در شعر پارسی بدان مسمّط گفته می شود، اقسام مختلفی دارد. شاید بتوان تمام اقسام را در کلمه «قافیه اصلی و فرعی» مندرج ساخت، که این پدیده می تواند در یک بیت یا بیشتر رخ دهد.


مثل این شعر معروف مولوی:

بی تو نه زندگی خوشم، بی تو نه مردگی خوشم

سر زغم تو چون کشم، بی تو به سر نمی شود

 

بی تو اگر به سر شدی، زیر جهان زبر شدی

باغ ارم سقر شدی، بی تو به سر نمی شود


در هر بند از شعر مسمّط اگر هر مصراع تنها یک قافیه فرعی یا اصلی داشته باشد (نه مانند شعر بالا) بر حسب مجموع مصراع های فرعی و اصلی نامگذاری می شود: مثلث، مربع، مخمّس و مسدّس.

حال که با معنای تسمیط آشنا شدید، باید گفت یکی از هنرنمایی های شعرا آن است که شعر شاعر دیگری را مورد تخمیس قرار دهند. به این نحو که بر هر بیت آن سه مصراع با قافیه مصراع اول آن بیت اضافه کنند.

در این فرایند وقتی موفق شمرده می شوند که ارتباط معنایی سروده های خود را با شعر اصل ، حفظ کنند.





:: برچسب‌ها: زیبایی های شعر پارسی
نویسنده : استاد جعفری
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/٢٤
زمان : ۱:٤٧ ‎ب.ظ
طرحی برای صلح...
نظرات ()

به بهانه ی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

"طرحی برای صلح"

از قیصر امین پور

 

شهیدی که بر خاک می خفت

سرانگشت در خون خود می زد و می نوشت

دو سه حرف بر سنگ:

«به امید پیروزی واقعی

نه در جنگ،

که بر جنگ!»

 

 

به امید پیروزی واقعی...




:: برچسب‌ها: قیصر امین پور
نویسنده : علی مویدی
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/٢۱
زمان : ٦:٤٩ ‎ب.ظ
تا دل به هوای وصل جانان دادم...
نظرات ()

یک رباعیِ زیبا و نغز:

 

تا دل به هــــوای وصــلِ جــــــانان دادم

لب بر لبِ او نهــــــاده و جـــــــــان دادم

خضر ار زلبِ چشمه ی حیوان جان یافت

من جان به لبِ چشمه ی حیوان دادم

 

"فروغی بسطامی"




:: برچسب‌ها: رباعی(عاشقانه)
نویسنده : علی مویدی
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱٧
زمان : ٦:٢٩ ‎ب.ظ
بیا بنگر...
نظرات ()

میان بغض هایم از حریرستان گیسویت

به دست چشم هایم خوشه ای می چینم آرام

و شب هنگام با دستِ خیالم

همان دستان خسته

ببافم جامه ای اندازه ی قلبِ شکسته

بیا بنگر چه رنگین است این جامه

چه خونین است این جامه

بیا بنگر...

بیا یک نیمه شب مهمان من باش

بیا و جان من باش

بیا بنگر که می بافم

به شوقِ آنکه یک شب من

ببافم تا سحرگاهان

حریرستان مویت را

بیا بنگر...




:: برچسب‌ها: نیمایی (عاشقانه)
نویسنده : علی مویدی
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱٢
زمان : ٦:٤٠ ‎ب.ظ
اشک شوق
نظرات ()

چند بیت از قصیده بلند شیخ کاظم ازری مشتمل بر مدایح حضرت ختمی مرتبت:

یا خلیلیّ کل باکیة لم ... تبک الا لعلة مقلتاها

(مضمون: هر کسی را چیزی به گریه می آورد)

 

ان تلک القلوب اقلقها الوجـ ... ـد و أدمی تلک العیون بکاها

(مضمون: بعضی دلها را عشق آزرده و لاجرم گریه چشمهاشان را سرخ کرده)

 

 

کان انکی الخطوب لم یبک منّی ... مقلةَ لکن الهوی ابکاها

(بزرگترین مشکلات بر اشک من غلبه نکرده وتنها عشق بوده که آنرا گریانده است)

 

لو تأمّلت فی مجامد دمعی ... لتعجّبت من أسیً أجراها

(مضمون: اگر تحمل مردانه و گریه نکردن هایم را ببینی می فهمی چه عشق والایی توانسته اشک مرا جاری کند)

 

و بعد از حدود 45 بیت تغزل وارد مدح سید کائنات صلوات الله علیه و آله می شود:

کیف یُرجی الخلاصُ منهنّ الا ... بذمامٍ من سید الرسل «طه»

مصدر العم لیس الا لدیه ... خبر الکائنات من مبتداها

أیّ خلقٍ لله اعظم منه ... و هو الغایة التی استقصاها

ذات علم بکل شیءٍ کأنّ الـ ... ـلوح ما أثبتـته الا یداها

با تشکر

منتظر نظرهاتون هستم!




:: برچسب‌ها: الشعر العربی
نویسنده : استاد جعفری
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱٠
زمان : ٩:۱٤ ‎ب.ظ
به احترام امام حسن عسکری علیه السلام
نظرات ()

امشب شبِ یتیمیِ گل های نرگس است...

زهرا بشری موحد




:: برچسب‌ها: تک مصراع (آیینی)
نویسنده : علی مویدی
تاریخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱
زمان : ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.